Mot mobbing lue.

Jeg ble inspirert til å lage denne lua, når jeg leste et innlegg på FB om noen foreldre som strikket slike luer til alle lærene på skolen sin.
Vet ikke hvor mange jeg kommer til å lage, men starter med to. Så får vi se ;)



Dette er vel lue nr 6 tror jeg. Litt ute av telling.
Men de er like morsomme å lage hver gang.
Håper mottaker blir fornøyd ;) 



Slik ser første lue ut ;)



Guttungen ville ha en også :)  lue nr 3



Lue nr2. Er ferdig. Bittelitt anderledes. 




Da var denne ferdig også. 
Lue nr 4



Lue nr 5. 






Garn: Thea og flash-garn fra Europris
Legg opp i Thea 112 m på p.nr: 3. Strikk 12 omg. 2 rett, 2 vrang
Skift til p.nr: 3,5 og øk jevnt fordelt til 119 m.
Følg diagrammet
Fell 9 m jevnt fordelt= 110m
Strikk en omg. Fell så 10m annen hver omg til det er 10 m igjen.
Dra tråden gjennom alle 10 maskene og stram til. Fest tråden. 


Sånn ser den ut på baksiden.
Jeg har strikket en omgang som jeg hadde med reflekstråd.



Jeg har brukt flash garn fra europris, og virgin wool fra Iceyarns

Kommentarer

  1. Kjempefin lue i kampen om mobbing,,florr

    SvarSlett
    Svar
    1. Den har blitt kjempepopulær.. Hjelper det lille her, så er jo det bra. Flere luer blir produsert utover vinteren ;)

      Slett
  2. Dette luemønsterer er det faktisk ikke lov å lage luer av for salg. Det er ei dugnadslue, ikke en salgsartikkel.

    Hilsen ei som alltid spør designer, før hu strikker for salg.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Tildemor. Veldig bra du gjør meg oppmerksom på dette. Jeg var en veldig ivrig strikkemor til en gutt som da ble mobbet, og har blitt mobbet i hele sitt liv på skolen pga Asbergers syndrom. Jeg solgte ikke en eneste lue da jeg strikket til alle lærere og flere elever i håp om at dette skulle hjelpe min kjære gutt til en bedre tilværelse på skolen. Jeg rakk ikke å strikke noe på bestilling ;)
      Dette er nå 8 år siden, og jeg har blitt veldig nøye på slike regler i ettertid, og hvor mønster har opphav ifra.
      Jeg skal få redigert dette gamle blogginnlegget .

      Slett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg fra denne bloggen

Pulsvanter med falsk flette

Leggvarmere på 80 cm

Strikke knapphull