Musli.


Jeg har blitt kjempeglad i musli. Det er frokosten min flere ganger i uka. Da spiser jeg det sammen med tyrkisk yoghurt og en dæsj med sukkerfritt syltetøy.
Oppskriften er lånt litt fra Fotballfrue.no




To slike glass blir fulle med denne oppskriften her.
Oppskrift: 
  • 2 dl mandler
  • 2 dl valnøtter
  • 2 dl hasselnøtter
  • 2 dl solsikkekjerner
  • 2 dl sesamfrø
  • 2 dl linfrø
  • 1 1/2 dl tørket kokosflak
  • 1 dl gresskarkjerner
  • 1 neve kakao-nibs
  • 1 ts salt
  • bittelitt stevia.
    Grovhakk nøtter og halvparten av solsikkekjerner. Ha dette over i en langpanne sammen med salt, kakaonibs, linfrø, sesamfrø og gresskarkjerner.
    Hell over 
  • 1 dl rapsolje
  • 1 1/2 dl vann.
    bland alt sammen godt sammen og bre det jevnt utover langpanna. 
  • Stekes midt i ovnen på 200*C i 15 til 18 min. 
  • Pass på at det ikke brenner seg. Vend litt på det underveis.
  • La alt ligge til avkjøling i 1 times tid. Ha det over på tette glass og oppbevar mørkt og kjølig. Holder seg i minst 14 dager.
  • Hvis du ikke spiser dette så ofte som meg, så kan det hende det holder med halv oppskrift. 


Dette bestiller jeg på IHerb.com. Du kan fint bruke tørket kokos, men da bruker du litt mindre mengde. Bestil gjerne på Iherb, da det er mye bra og billig der. Bruk kode HEG700, så får du 5 dollar avslag på første bestilling. 

Denne kokosen er veldig god på smak, og er egnet til oppvarming. 
Kakao-nibs får du kjøpt på helsekost, eller på Iherb.com. Dette trenger du ikke å ha med i muslien, men setter en god smak synes jeg. Dette er ikke søtt i det hele tatt.. Nesten ikke karbo. Denne får du også kjøpt på Iherb, og mye billigere enn på helsekost. 


Som regel bruker jeg Møllerens utgave av disse som er å få kjøpt på Rema. Go Eco er like god på smak, og har like lite karbo i seg. Så det blir smak, behag eller tilgang. 


Jeg er veldig glad i gresskarkjerner, men passer på å ikke ha i for mye. Mandler er alle lavkarbere godt kjent med. Valnøttene ble ikke med på bilde, men er med i oppskriften. 


Slik ser det ut i langpanna mi før steking. Brer det jevnt utover så ingen topper blir brent. 


Slik ser det ut etter steking. Det er som regel bittelitt fuktighet igjen med en gang du tar det ut av ovnen, men det forsvinner raskt.. Snu og vent litt på det mens det ligger til avkjøling. 


Så ligger det på tette glass, og jeg kan glede meg til frokost i morgen.. Dette er kjempegodt. 












Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Pulsvanter med falsk flette

Leggvarmere på 80 cm

Strikke knapphull