Orange flettegenser

Da har jeg en flettegenser på pinnene.
Jeg har blitt så inspirert av alle de flinke damene på Dorthestrikk gruppa på facebook, så nå MÅTTE jeg bare slenge meg med på flettestrikk. Jeg ville ha en enkel genser som er lett å strikke. Fant et mønster på flette som jeg likte, og mønsteret gikk over 18 masker. Da var det bare å sette igang med å strikke. 

Har ikke mønster, men jeg skriver opp etterhvert som den blir til. 

Garnet som jeg bruker er fra Iceyarns. 
Nr på det orange er 34660. 
Nr på det kobberfargede er 33413.
Genserens mål:
Skulder og ned 70 cm
Midt foran 62 cm
Strikkefasthet 14/10 på pinne 6
brukt 6,5 nøste orange
2,5 nøste kobberfarge 



La opp 160 masker på pinne 5.
5 omg vrangbord med 2 rette og 2 vrange.
Gikk over til pinne 6. Sett merke på hver side med 80 masker på hver side.
Strikk 31 masker, sett m merke her. Neste 18 maskene strikkes slik:
2 vrange, 3 masker settes på Flette pinne foran arbeide, strikk neste 3 rett, strikk de 3 maskene fra flettepinnen rett, strikk 2 vrange, sett de neste 3 maskene på flettepinnen bak arbeide, strikk neste 3 rett, strikk de 3 på flettepinnen rett, strikk siste 2 vrang. Sett maske-merket her. Strikk de resterende 31 maskene rett. Strikk baksiden rett. 
Dette var omg 1.
Omg 2 til 7 strikkes uten flettepinne, men alle vrange masker strikkes fortsatt vrang.
Gjenta omg 1 til 7 til ønsket lengde. Ca 13 fletter.
Avslutt med omg nr 1.

På siste omg felles det 8 masker under hver side til erme. 4 masker før og etter merket. 


Ermer:
La opp 36 m på pinne 5. 5 omg vrangbord 2 rette, 2 vrange.
Gikk over til pinne 6, og setter maskemerke på undersiden. Strikk 13 masker rett og sett merke. Strikk 2 vrange, sett 3 masker på flettepinne FORAN arbeide, strikk neste 3 rett, strikk de 3 maskene på flettepinnen rett, strikk neste 2 vrang. Sett i maskemerke. Strikk siste 13 maskene rett.
Dette var omg 1
Neste 2 til 7 omgang strikkes uten flettepinne, men alle vrange masker strikkes fortsatt vrang.
På omg 15 som også er en fletteomgang øker du 1 maske på hver side av maskemerket under armen med 1 maske på hver side. Dette gjentar du hver 7 omg til du har 54 masker på pinnen.
Strikk ermet til du har 13 fletter i høyden, og avslutt med omg nr 1. Husk at du på denne siste runden felles det 8 masker under. 4 masker før og etter merket.

Neste arm strikkes på samme måte, MEN fletten strikkes motsatt. Sett de 3 maskene over på flettepinnen BAK arbeide.

Tre ermene inn på bolen.

Det ble ikke fletteraglan, men en helt enkel vanlig raglan.
Strikk 2 rette sammen før merket, løft en maske over uten å strikke den på første maske etter merket. Strikk neste maske rett, slipp den masken som ikke ble strikket av pinnen over den du akkurat har strikket. Gjenta på alle 4 overganger i alt 8 masker felt. Gjenta raglan annenhver omgang.
Når genseren har 16 fletter foran så setter du de 18 maskene på en hjelpepinne.
Du strikker da frem og tilbake mens du fortsetter flettene på ermene i 7 omg til. Du feller raglan også som vanelig annenhver omg.  Du feller også 1 maske annenhver omg foran mot den store fletten.
Når du har kommet til samme omg på flettene på ermene som du har foran på hjelpepinnen, så plukker du opp ca 5 masker mot hjelpepinnen på begge sider. Nå strikker du rett rundt mens du feller gjevnt til ca 112 masker. Ønsker du en smalere hals, så feller du noen ekstra.
Bytt til pinne 5 og strikk vrangbord 2 rette, og 2 vrange i ca 6 cm.
Fell løst av og brett kanten innover og neste den fast.








Da er den orange høst/halloween genseren min ferdig.
Er bittelitt usikker på om den er for vid i halsen? Jeg har litt hetta når det gjelder å få genseren for tett i halsen. Blir vel fint med et pynteskjerf eller et fin smykke ?
Baksiden på genseren. Ingen flette her ;) 



Ho ho.. Gleder meg til Halloween, eller som vi damene pleier å kalle det
HALLO-VIN :-) 



Synes disse garntypene gir et flott uttrykk på genseren. Skikkelig høstfarge. Jeg gleder meg til jeg får begynt på ermene.
Har ikke helt planlagt ferdig enda, men tror jeg blir raglan med små fletter. Vi får se  :-) 



Det er jo skikkelig gøy å strikke fletter. Så lett, og så effektfullt :-)
Just love it <3
Kommet litt igang. Garnet er ujevnt spunnet, og det gir en fin effekt synes jeg :-)
Måtte bare prøve litt før jeg gikk å la meg for natten ;)

Helt vanlig smal raglan felling. Fikk rett og slett ikke plass til fletteragland.
Så det får bli på en genser uten fletter på ermene ved en senere anledning  ;) 

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Pulsvanter med falsk flette

Leggvarmere på 80 cm

Strikke knapphull