Leggvarmere på 80 cm

Lange leggvarmere på 80 cm
Jeg har strikket leggvarmere til ei som ofte fryser, og trenger noe som varmer beina godt. 
Disse er strikket i et utrolig varmt garn. Nå er det kun 1 farge igjen på lager hos Yarn-paradise. Du finner garnet HER
Garnet inneholder YAK, som er verdens varmeste ull. Yaken lever i temperaturer opp til 40/50 minusgrader, og trenger derfor god varm ull. Ellers inneholder garnet baby-alpakka ull som er supermykt, og merinoull. 

Jeg har strikket disse på pinne 3 og 3,5.
Jeg ville at leggvarmerne skulle være litt tette. 


Slik er de strikket: 
Legg opp 64 m på pinne 3.
Strikk vrangbord 1 r, 1 vr i 5 cm.
Gå over til pinne 3,5 og strikk 3 r, 2 vr. Legg opp 1 m ekstra på slutten av runden så mønsteret stemmer.
ØK 1 m på hver side av maskemarkøren hver 10 omgang.
Fortsett økningen til du har 95 masker på pinnen.
Fortsett så til varmerne måler 70 cm.
Nå skal du strikke ca 10 cm med falske fletter.

Slik strikker du det:
Omg1: løft rettmaske nr 3 over de to rettmaskene på venstre pinne, så strikker du 1 rett, 1 kast og 1 rett, så to vrange.
Gjenta runden rundt.
Omg 2 - 4: Strikk 3 rett, 2 vrange hele omgangen rundt.


Gjenta falske fletter i ca 10 cm. 



Her kommer noen bilder ;) 



Her er de lange leggvarmerne. De passer til de aller fleste bein, da de er veldig føyelige i bredden.
Ønsker de de kortere, så øker du etter hver 7 omg i stedet, og avslutter etter ca 50 cm + Vrangbord eller falske fletter på 5 cm.

Jeg har tredd i en flettesnor i midten av flettehullene på første flette. Her kan du også tre i blondesnor, tvinnet tråd eller ingen ting. De sitter greit oppe av seg selv også. 

Jeg har ikke strikket disse for hånd. Jeg har strikkemølle/flettemølle som jeg har brukt. Garnet er tynt alpakka-garn. 

Jeg har sydd i håndlaget merket mitt på innsiden. 



 

Kommentarer

  1. Hvor mye garn brukte du?

    SvarSlett
    Svar
    1. Det husker jeg ikke helt, men mener det var igjen et par nøster i en pakke med 8 nøster.

      Slett
  2. Hei! Strikker du de fine leggvarmerene på bestilling? Vh Ann Karin

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg strikker ikke på bestilling lengre pga leddgikt.

      Slett
  3. Hvordan øke maskene på leggvarmere?

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg fra denne bloggen

Pulsvanter med falsk flette

Strikke knapphull