Pulsvanter med falsk flette

Da har jeg strikket et par pulsvanter med falsk flette. 

Her har jeg brukt nordlys fra Viking. 
25 cm 3,5 pinne. Bruk strømpepinner om du foretrekker det.

Flettene er omtrent like fleksibelt som vrangbord, så de passer fleste str.
1 nøste holder til minst 2 par vanter. 
Flettemønsteret går over runder.
 
1. 2 vrange, løft neste maske rett over uten å strikke den. Strikk 2 rett så 
    løfter du du den masken du ikke strikket over de to rette. Gjenta ut      runden. 
2. 2 vrange, strikk 1 rett, 1 kast, 1 rett. Gjenta ut runden.  
3. 2 vrange, 3 rette. Gjenta ut runden. 
4. Samme som runde 3.



Antall masker som passer til denne tykkelsen er 50. 
Legg opp 50 masker. 
Strikk 1 runde rett. Begynner så på runde 3. 
Fortsett med flettemønster til passe høyde opp til tommelen. 
Jeg hadde 15 fletter på denne. 
Fell så 10 masker på starten av runde 3. Legg opp nye 10 masker på runde 4. 
På de neste 4 runder så feller du 5 masker over tommelen. Der du la opp 10. Dette for å få en god passform opp til fingrene.  
Jeg har 5 fletter etter tommelen. 
Strikk en runde rett etter runde 2. Fell så av litt løst.

Tommel: 
Plukk opp 20 masker rundt tommelhullet.  Begyn på runde 1 på flettemønster. Gjenta flettemønster til ønsket lengde. 
Strikk en runde rett etter runde 2 med flettemønster. Fell av.

Fest alle tråder og strikk en til.
Det var ikke lett å finne starten på nytt fargeskifte som passet. Så da får det bli som det ble ;) hehe . Skal strikke et par til av samme nøste, sa kanskje jeg får en bedre match da.
Sånn ser de ut på hånden. Jeg har litt store hender, men de strammer ikke. God føyelighet i flettene.
Nærbilde av flettene. Jeg vet det er noen mønstre der fletten går motsatt vei. Har ikke prøvd meg på det. Hadde kanskje vært fint at de går mot/fra hverandre på et par vanter..
Strikking er kos, og med en god kopp kaffe så er det jo bare herlig <3

Kommentarer

Legg inn en kommentar

Populære innlegg fra denne bloggen

Leggvarmere på 80 cm

Strikke knapphull