Lenge siden sist.

Det er en god stund siden jeg har blogget nå.
Jeg har vært syk siden tidlig vår/sommer.
Store magesmerter som bare ble verre og verre.

Ble først sendt på gastroskopi, men der ble det ikke funnet noe nytt. Har ikke lukkemuskel igjen der, og kronisk spiserør-betennelse.. Men dette viste jeg om, og det var heller ikke dette som plaget meg nå.

Så endelig i begynnelsen av august fikk jeg komme til kolonskopi. Hadde ring og klaget på lang ventetid, så fikk komme 14 dager før opprinnelig time.
Der fikk jeg endelig svar på mine plager og smerter som nå var virkelig ille.
Det var betennelse i hele tykktarmen, pluss et åpent sår på nesten 4 cm ned mot endetarmen. Det hadde trakt-form, så det vil ta lang tid før det gror.

Nå ble jeg innlagt på sykehuset for smertelindring og i påvente av at prednisolon skulle virke på betennelsen. MEN det var ingen bedring.

Så 31 august fikk jeg utlagt tarm. Bøyle ileostomi som det heter. Nederste delen av tynntarmen ble lagt ut igjennom buken, slik at tykktarmen får hvile i fred i håp om at den skal gro og bli fri for betennelse.
Skal si det var godt å bli kvitt smertene. Men det var uvant og litt skremmende overgang til å ha pose på magen. De tre første døgn var tøft. Var ikke helt klar mentalt før den fjerde dagen kom. Og da fikk jeg reise hjem også.
Fikk besøk av hjemmesykepleie hver dag så lenge jeg trengte det. Følte meg trygg og selvstendig etter noen få dager.
Nå begynner jeg å bli vant til den nye hverdagen, og jeg har begynt på ny biokjemisk medisin som skal hjelpe kroppen med å bli kvitt betennelsen i tarmen. Og den betennelsen kommer av at jeg har fått Crohns sykdom.

Så nå er det bare å prøve å leve som normalt og håpe på at jeg en dag kan få lagt tarmen tilbake på plass.

Håper ikke jeg har skremt bort noen av følgere mine med dette innlegget. 

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Pulsvanter med falsk flette

Leggvarmere på 80 cm

Strikke knapphull