mandag 16. november 2015

Pulsvanter til herrer

Laget enkle pulsvanter som sitter godt til herrer. 
Her har jeg brukt alpakka garnet til A Knit Story. 
Legg opp 55 masker på pinne 2,75. ( eller 3)  
Strikk 1 runde rett. 
Strikk så 2 vrange, og 3 rett. Gjenta ut runden og avslutt med 3 rett. 
Strikk til ønsket lengde.  Jeg strikket til 12 cm. 
Fell 10 masker, og på neste runde legger du opp igjen 10 masker over der du felte. 
Strikk mønster videre i ca 5,5 cm. Fell av i rett og vrang ikke for stramt. 
Plukk opp 20 masker til tommel. 
Prøv å strikke vrang over vrang og rett over rett på undersiden, da blir det penest. 
Strikk ca 12 runder så fell av. 
Fest tråder og strikk en til. ☺ 

Disse er veldig enkle å strikke, og nybegynnere klarer dette veldig fint.
Flotte til julegaver også ;)
Det er god stretch i votten, så den passer de fleste.
Ps! Den er ikke stram rundt tommelen. Bare ser slik ut når man plukker opp masker til tommel.
Det man kan gjøre i stedet er å sette de 10 maskene over på en tråd, så slipper man denne " kanten". 
Denne bruker jeg til pulsvanter. Liker ikke å strikke med strømpepinner, men noen ganger må man. Som f.eks når tommelen skal strikkes.
Jeg bestiller som regel fra ebay når jeg skal ha slike små rundpinner.