Baggy genser med effektgarn


Dette garnet likte jeg ikke med en gang jeg begynte på det.
Hadde tenkt å strikke jakke i perlestrikk, men synes ikke det ble så fint.
Det er MYE effekt i garnet i seg selv. Det går ifra hvit tykk tråd til lyst grått, til tynt hvitt og over til juletre-girlander lignende tråd.



Pga så stor forskjell fra det tykkeste til det tynneste på garnet, så blir det en fin bølgeeffekt på genseren. 
Jeg har lagt opp 148m på pinne 5,5 og strikket ca 5 til 6 cm vrangbord. (ca str L)
Så gikk jeg over til pinne 7 og la ut 2 m - totalt 150 m .
Strikker glattstrikk til bolen måler 45 cm. Jeg ønsker den litt lang. Fell 4 m på hver side av merket (8m) på hver side av bolen. Totalt 16 m.

Ermene legger jeg opp 36 m på pinne 5 og strikker vrangbord som på bolen.
Går over til pinne 7 og øker samtidig 4 masker på første runde.
Strikker glattstrikk til ermene måler ca 15 cm, så øker du 1 m på hver side av merke (2m totalt) hver 7 omgang til du har 52 m. Strikk en arm til.
Jeg strikket mine ermer til de er ca 48 cm lange. Fell 4 m på hver side av merket ( 8 totalt) på begge ermene.

Sett ermene inn på samme rundpinne som bolen, der det er felt av til ermene.
Strikk to runder før du begynner på raglanfellinga.

Sett et merke på hver overgang fra bol til erm, erm til bol.
Fell av 8 m pr runde, annen hver runde til du har ønsket str. Eller ca 80m.

Bytt til pinne 5,5 eller 6 og strikk vrangbord.
Vreng genseren og sy sammen under ermene, og fest tråden.

Til str s/m legg opp 135 m. Str XL legg opp 160m



Dette er garnet jeg har brukt til denne genseren. 



Den ble så fin at jeg tok den i bruk med en gang. 




Ikke så lett å få tatt bilde som viser det tøffe effektmønsteret i garnet. 




Genseren ble baggy og varm. 



Tatt i kvelds-lys. Raglanfelling. 

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Pulsvanter med falsk flette

Leggvarmere på 80 cm

Strikke knapphull